22.12.09

KAHWIN

ya, KAHWIN in capital letter. Umur saya dah pun 24 dis coming few days lagi. kawan2 ramai gila dah kawen kot? dis year jek, shashila, betty, mimie-dah-siap-pregnant-menanti-masa-meletup, hamizah pardi, and got few more frens yg da kawen saya tak sempat pergi pn. tu part kahwin. part tunang plak? next week rynn nak tunang, then yg dah tunangan org pn ramai x teringat pula nama2 mereka and latest che wa na betunang next year may. And ini mmg amatlah terasa kerana she's my FIRST CLOSE FREN yg decide nak bring her r.ship wif her partner to the next level. When i was first heard, i was like WHAT??? che wa btol ke?? then lama2 saya fikir dorang dah 4 years in r.ship kot? dorang mmg patut bertunang? pegi ikot dorang survey cincin buat kan saya terfikir, seronok nya!! bila turn saya?? i might sound gatal but i guess if awak sume at my place pn mesti awak sume rs cm tuh...

but mcm2 soalan saya fikir. Antaranya:

1) cemana dorang betol2 pasti dgn lelaki itu lah yg dorang spend the rest of their life?
Jawapan-berdasarkan-observation-rakan-terdekat (JBORT) - bila awak dah spend like 4 years dgn org tu dan awak dah rasa selesa dgn org tuh. gadoh skali skala adat lah. awak ingat kawen nnt xgadoh ke? bila awak kehilangan org tu awak mula sedar yg sbenar nya awak perlukan org tu dalam hidup awak. then he's the guy. eventho ramai yg kata, becinta lama x smesti nya tu jodoh kita. tapi jodoh kan keje Tuhan? Jadi kita berserah je ok? Insyaallah.. Mohon lar keberkatan dari-Nya...

2) cemana dorang bleh terfikir nak tinggal kan dunia bujang begitu saje sedang kan tau tak bila hidup berdua kau akan terikat gila kot?
JBORT - ini berkaitan dengan jawapan persoalan pertama. bila awak da jumpa org yg sangat selesa untuk awak bersama, awak takkan penah rasa terikat. ok tipu la x penah. but at least its something yg awak xkan regret pn. ini akan terjadi bila awak betul2 dah kenal org tu. how he act, how he talk, how he handle problems and everything then awak mula rasa awak safe dengan org tu. jadi tiada ragu2 lagi kn? summary, awak semua akan ambil keputusan untuk kahwin hanya bila awak betul2 dah kenal org tu dan awak dah yakin dengn org tu dan yg paling penting awak rasa safe dgn org tu. oh bila kata safe jek perlu lah yg berdada bidang seperti remy ishak? Auuuww!!

3) cukup ke gaji nak menyara hidup bila dah kahwin nnt? sedangkan bujang ni pn sengkek. gaji aku, gaji aku, gaji boifren pn gaji aku.
JBORT - ini pn berkaitan dengan jawapan di atas. bila awak dah rasa safe dengan org tuh, awak akan percaya bahawa org tu mampu untuk menyara kita erti kata mampu handle kewangan bila duduk berdua ni. rasa nya lagi save kot? takyah la nak duit minyak dr p.jaya ke bangi, bangi ke p.jaya hari2. bila da kawen kn dok serumah? iye dok? huhu lagipun org kata rezeki dah kawen ni murah.. Insyaallah.. moga2 perkahwinan yg dibina diberkati.

ini persoalan saya dan dari pandangan saya je. anda punya?


agak2 gaya begini layak dipinang x? or cuma layak dapat lempangan di pipi? hukhuk!!


P/S: jadi bila saya boleh kawen nih? hikkk!! ^_^

13 comments:

pujah said...

OWH DAYUM!! AKU TAU PK KEJE SKANG SMPAI TAK PK NAK CARI BF...AKU BAJET NK TUNGGU LAGI 5 6 BULAN KE..BARU AKU CARIK KOT...BTW REMY ISHAK KAKI PUKUL...TAKOOOT!

-MASIH BEKERJA DI OFFICE...DOUBLE DAYUM!

Shahira said...

2012.
:p

Nazirul said...

aku memang rasa nak lempang muka ko wanie!shoooooooTTT!!muka takleh blah!

btw,persoalan yang ko tanya tuh,hanya layak disoal oleh budak2 sekolah jer.takkan ko tak pernah being in rship kot.walaupun TAK BANYAK,tapi okaylah tu kan untuk mengajar segala benda.dont stress out with that particular things la.tak elok untuk kesihatan.

btw,tarikh pertunangan aku tak sure lagi bila.tapi next year masukkan lah yer dalam kalendar ko. :)

Nazirul said...

Aku nak tambah sikit lagi.
Sebenarnya pemilihan calon juga adalah penting tahu.Tapi janganlah nak fix sgt the criteria.kasihan le kat kaum lelaki.Sebenarnya memilih adalah bagus.Dan kadang2 ko akan rasa susah sangat nak memilih sebab terlalu banyak criteria yang mungkin ko akan letak pada sorang lelaki.
tapi,biar susah memilih dari senang sangat memilih.sbb apabila snang sangat,pemilihan kita tu macam takkan ada value.jadi shit.susah kita nak hargai.tulah yang membuatkan rltnship banyak masalah. :)

Wanie said...

saya setuju itu muben.
aku x nafikan ada org yg mudah jatuh cinta.
tp bukan kah lebih elok mengenali org itu terlebih dahulu.

Anonymous said...

dahtu bile nk buat girl x laku day out nyeh?-puj

nurayunni said...

skrg pun bleh nk kwen..huhu

riaizzatirazali said...

x kenal la baru thrill! tp jgn plak tiba2 u gi rembat je mat rempit tepi jln tu just bcos kesian tgk dia terlalu xde life. hihihi.

all ur questions tu i rs individual. tgk camne people view love before marriage, after marriage. i used to have diff answers to all the qns, but as u mature, things will change bit by bit. like i always said,

jodoh pertemuan tu di tgn Tuhan. dia lg Maha mengetahui yg mana terbaik utk hamba2Nya.

"Andai ada cinta manusia untukku, jadikan ia cinta yang bersandar pada cintaMU. Andai tiada cinta manusia untukku, jadikanlah CintaMU cukup untukku"

so have faith in Him, Dia dah aturkan semua perancangan hidup u dgn hebatnya. mmg sometimes i do feel those things u felt, but try not to be affected ok darl? ;) u'll always have me kan? *wink2*

Shahira said...

nak komen ape ye.
just trust je pertemuan di tgn tuhan.
tgk2 kau yg naik pelamin dlu?
dengan secara tiba2??
hehehehe.
btw ko pn leh save tarikh aku gak utk kalendar 2010 ko.
hehehe maklumle nnt akan menjadi semakin bizi kwn aku sorg ni.

tp skg aku percaya yg ini:
love after marriage.
insya allah akan menjadi begitu indah sbb kita yg akan mencorakkannya daripada kain yg putih bersih :)

Wanie said...

amin. amin. amin.
doa untuk rakan2 yg dah cukup duit nak kawen.

hikhik!
sesiape pliss kumpul duit pinang saya?
cincin habib 3 ketul.
then saya nak henbeg, gelang white gold, henfon (at least blackberry), perhiasan diri, kasut, minyak wangi, jam, dan tidak lupa al quran digital.
ada duit lebih sket tambah mazda r3 dalam hantaran tuh ye?

sekian terima kasih.

riaizzatirazali said...

wanie pls. baca x komen mubin di atas? jgn memilih sgt. aduhai u ni. pay attention pls!

sha. ko nya kes stil considered as love after marriage ke? HAHAHAH!

Anonymous said...

gila mahal!hahahahaaaa...

Wanie said...

apa yg mahal?